ATTITYD EN NYCKEL FÖR ATT LYFTA LANDSBYGDEN
Många drömmer om en vardag med mer tid och livskvalitet, närmare naturen. På landsbygden finns allt detta. Det är hög tid att göra upp med staden som norm! Vi vill se fler attitydsprojekt, med mer resurser och samordning, för att förstärka den positiva bilden av landsbygden och få fler att välja en modern, hållbar livsstil som får hela Sverige att leva.
Vi har blivit präglade att stadsliv är formeln för ett framgångsrikt liv. Säg istället ordet glesbygd, och många tänker avfolkning, mörka skogar och ensamhet. Det är resultatet av årtiondens medierapportering, kanske allra tydligast sammanfattad i P-O Tidholms vackra men dystra dokumentärserie Resten av Sverige.
Det är i själva verket inte ensamt, för i mindre sammanhang kan du ta plats, göra skillnad och påverka ditt eget liv. Avstånden må vara längre i kilometer men sällan i tid. Det finns jobb, en enorm drivkraft och – i motsats till mediebilden – många starka företag som hungrar efter kompetent arbetskraft. Och i en tid när många känner sig allt mer pressade, finns här något som blir allt viktigare: Tid.
En undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av Landshypotek visar att det som svenskar värderar högst när de väljer bostad är lugn omgivning, möjlighet att utöva intressen och närhet till vacker natur. Andra studier visar att dagens unga, även kallad Generation Ordning, värdesätter nära relationer och vill ge sin familj en trygg miljö med tid för varandra.
Det är precis det här som landsbygden kan erbjuda – men som stereotypa bilder av tom glesbygd hindrar människor från att upptäcka.
Allt fler förstår betydelsen av att utmana dessa stereotyper – för att visa en verklig bild och de möjligheter som finns. Hos Leader Höga Kusten har vi jobbat med attitydsförändring för att visa upp den drivkraft som finns här och de människor som har format sin verklighet efter sina önskemål. I fokus för kampanjen står Landsbyggare; entreprenörer som bygger vårt land och skapar sysselsättning i Höga Kusten.
Vi gör det för att förändrade attityder till landsbygden är avgörande för den utveckling vi vill skapa. Men vi ser också att det behövs mer, och det behövs samordning – för initiativ saknas inte alls runtom i Sverige, men vi skulle få mer kraft och uthållighet om staten tog ett samlat grepp om sin landsbygdpolitik.
Vi lånar gärna ut kampanjbegreppet Landsbyggare, för vi tror att hela Sverige tjänar på att visa upp landsbygdens möjligheter.
// Jenny Edvinsson och Eva Jilkén, Leader Höga Kusten